Wybuch opony w tirze może cię zabić!

Wybuch opony w tirze może cię zabić!

artykul zdjecie w tle 2

Na polskich drogach nieustannie mają miejsca wypadki których przyczyną jest wybuch opony. Trzeba mieć świadomość, że w ciężarówkach ciśnienie opon oscyluje w granicach 8 barów a ładunek niejednokrotnie przekracza 30 ton.

W czasie wybuchu opony zostaje ona odrzucona na bok natomiast jej resztki najczęściej uszkadzają inne samochody. Niebezpiecznym zjawiskiem jest wystrzał przedniej opony w ciągniku. Skutkuje to wytworzeniem się siły hamującej z jednej strony pojazdu, który natychmiast gwałtownie skręca doprowadzając do wypadku ponieważ kierowca nie jest w stanie oponować samochodu.

W sieci możemy znaleźć mnóstwo nagrań wypadków spowodowanych wybuchem opony. Oto jeden z nich (link poniżej )

WYPADEK

Dlaczego opony w tirach pękają? 

Bezpośrednie przyczyny to:

- nadmierne ciśnienie w oponach
- zbyt niskie ciśnienie w oponach powodujące ich rozpłaszczanie i uszkadzanie bocznych krawędzi
- uszkodzenia bocznych krawędzi opon spowodowane wcześniejszym ocieraniem się o krawężniki lub inne przeszkody podczas manewrowania
- przeładowanie pojazdów ponad dopuszczalną ładowność
- używanie starych, wysłużonych opon o znacznym stopniu zużycia
- liczne wady nawierzchni polskich dróg.

Co można zrobić w tej sytuacji?

Przede wszystkim kierowcy tirów powinni mieć świadomość, że jadąc na uszkodzonych lub nadmiernie zużytych oponach stwarzają zagrożenie nie tylko dla innych, ale i dla siebie.

Pamiętajcie też, że najgroźniejsze są uszkodzenia bocznej powierzchni opony, gdyż jest ona tu najbardziej delikatna.

Codziennie oglądajcie dokładnie wszystkie opony, kontrolujcie jak najczęściej ciśnienie w oponach. Jeżeli zauważycie takie boczne uszkodzenia, jakie prezentuje powyższe zdjęcie, to koło bezwzględnie należy zmienić. Nie chcę nikogo namawiać do złego, ale może czasem lepiej dopomóc oponie zakończyć jej żywot, niż ryzykować jazdę, która w każdej chwili może skończyć się poważnym wypadkiem. Unikajcie też ocierania się o krawężniki, gdyż oponę w ciężarówce bardzo łatwo można wówczas uszkodzić, a wynika to przede wszystkim z dużej masy pojazdu.


Źródło: motoryzacja.interia.pl

 

Do góry